Suosittu asuinalue on yksi pääkaupunkiseudun merkittävistä aluekeskuksista ja Vantaan hallinnollinen keskus. Tikkurila oli 1950-luvulla Helsingin maalaiskunnan keskus, nyt vanhat rakennukset tuovat henkeä keskustaan. Tikkurila muuttuu kaupunkimaisemmaksi rakentamisen tiivistyessä keskustassa, uusien kivijalkaliiketilojen syntymisen ja muun muassa kadunvarsipysäköinnin sallimisen myötä.

– Tikkurila kehittyy voimakkaasti, uusia asuntoja rakennetaan koko ajan. 2015 valmistunut kaavarunko ohjaa rakentamista ja antaa rakentamiselle uusia suuntaviivoja. 1970–80-luvuilla rakennettiin asemakaavan mukaisesti pääasiassa matalia kolmikerroksisia taloja, joissa ei ole hissejä. Kaavarungon myötä on syntynyt kiinnostus tutkia korkeampien, kuusi-kahdeksan kerroksisten asuinkerrostalojen sijoittumista Tikkurilan keskustaan. Keskustassa asuinrakennuksien maantasokerroksiin tulee uusia kivijalkaliikkeitä. Osa purettavien rakennusten liikkeistä on muuttanut muun muassa Toimisto- ja liikekeskus Dixiin tai kauppakeskus Tikkuriin, kertoo Ritva Kotilainen, Tikkurilan asemakaavayksikön aluearkkitehti.

 

Hyvien yhteyksien Tikkurila

Tikkurila sai rautatieaseman vuonna 1862, kun Helsingin ja Hämeenlinnan välinen rautatie otettiin käyttöön. Tikkurilan asema on Suomen kolmanneksi vilkkain rautatieasema. Lentokenttä on seitsemän minuutin ja Helsingin keskusta kahdentoista minuutin päässä. Juna vie nopeasti niin Pohjois-Suomeen kuin Pietariin. Omalla autolla pääsee helposti Kehä III:n, Lahdenväylän ja Tuusulanväylän kautta muualle pääkaupunkiseudulle ja Suomeen.

Tikkurilassa on myös satsattu jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin.

– Tikkurilaan on jätetty kevyelle liikenteelle kapeita joenrantaan johtavia katuja, joiden varrella kerrostalojen isot vehreät pihat luovat tunnelmaa, Kotilainen kertoo.

 


Mallinnoskuva Peltolantielle Koivuhakaan rakentuvasta asuinkerrostaloalueesta. Kuva: Arkkitehti Seppo Niva/ Vantaan kaupunki


 

Uusia koteja Koivuhakaan

Koivuhaka on tasaista Keravanjoen ja Kylmäojan purolaaksoa Kehä III:n ja Tuusulanväylän välissä. Vantaanjoen lähellä oleva luonnonläheinen asuinalue on rauhallinen ja hyvien yhteyksien äärellä. Tikkurilan keskustaan on muutaman kilometrin matka ja kauppakeskus Jumboon pääsee kätevästi bussilla. Suunnitteilla oleva kaupunkiratikka kulkisi Koivuhaan kautta lentoasemalta Aviapolikseen, Jumboon, Tikkurilan asemalle, Hakunilaan, Länsimäkeen ja Mellunmäkeen.

Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyys näkyy työpaikkoina. Länsi-Koivuhaassa on runsaasti kaupan alan, erityisesti tukku- ja autokaupan, työpaikkoja. Alueella on myös idyllisiä omakotialueita ja Itä-Koivuhakaan on kaavoitettu uusia kerrostaloja. Yksi Koivuhaan täydennysrakentamishankkeista on Vantaan Energian entiselle varikko- ja varastoalueelle rakennettavat asuinkorttelit, jotka sijoittuvat pienkerrostalo-, pientalo- ja teollisuusalueen väliin. Talojen alimpiin kerroksiin tulee liike- ja kokoontumistiloja.

Kylmäojan purolaaksossa on Koivuhaan arboretum eli puulajipuisto, joka on osa Tikkurilan keskuspuistoa. Kesällä arboretumissa laiduntavat lampaat. Keskuspuiston ulkoilureittejä pitkin pääsee muun muassa Tikkurilan urheilupuistoon, josta löytyvät jäähallit, urheilutalo, urheilukenttiä, uimahalli ja kuntosali.

Koivuhaassa on tarjolla kohtuuhintaisia uusia asuntoja ja koulut sekä päiväkodit ovat lähellä. Ulkoilu- ja liikuntamahdollisuuksia löytyy koko perheelle.