Etusivu » Taloyhtiö » Hyvän kiinteistöjohtamisen merkitys korostuu nykypäivänä
Kiinteistönpito

Hyvän kiinteistöjohtamisen merkitys korostuu nykypäivänä

Jyrki Laurikainen
Jyrki Laurikainen
Kuva: RAKLI ry

Suomessa kiinteistöjohtaminen on murrosvaiheessa ja vaatimustaso kovenee. Kilpailussa mukana pysyvät loppuasiakkaan tarpeiden ja digitalisaation ymmärtäjät.

RAKLI on järjestö, joka kokoaa yhteen kiinteistöalan ja rakennuttamisen ammattilaiset, ja osallistuu aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun. RAKLIn toimitusjohtajan Jyrki Laurikaisen mukaan nykypäivän kiinteistöjohtamisessa merkittävimmiksi kilpailutekijöiksi nousee muutama asia.

– Ykkönen onnistuneessa kiinteistöjohtamisessa on tilan lopullisen käyttäjän tarpeiden ymmärtäminen. Jos tämä ei ole fokuksessa, tipahdat. Toinen tärkeä asia on uudistuminen, digitalisaation haltuunotto ja palveluiden luominen sen avulla. Kolmantena korostuu vastuullisuus.

Kiinteistöjohtamisen peruselementit ovat investoiminen, omistaminen, vuokraaminen ja ylläpito. Nyt kokonaisuuteen kuuluu entistä voimakkaammin myös sisältö, mikä edellyttää ymmärrystä arvon tuottamisesta asiakkaille, muutoksen johtamisesta ja joustavuudesta.

– Kiinteistöjohtaminen liittyy kaikkeen rakennettuun ympäristöön. Sitä voi katsoa sijoittamisen, toimitilajohtamisen tai julkisen tilan näkökulmasta, Jyrki Laurikainen toteaa.

Kiinteistöjohtaminen on tulevaisuudessa entistä vaativampaa ja monialaisempaa, mikä edellyttää jatkuvaa ammattitaidon kehittämistä.

Murros on mahdollisuus

– Kiinteistöjohtamisen murros on nyt iso. Olemme tehneet RAKLIssa murroskartan, joka havainnollistaa tätä. Vaikuttavia osatekijöitä on useita, kuten kaupungistuminen, ikääntyminen ja digitaalisuuden lisääntyminen. Maailman on muuttunut syklisemmäksi. Enää ei tehdä kymmenen vuoden vuokrasopimuksia ja myydä seiniä. Nyt sopimukset ovat lyhyempiä, kiinteistön pitää sisältää kaikki palvelut ja asiakas otetaan mukaan suunnitteluun, Jyrki Laurikainen sanoo.

Digitaalisuus heijastuu positiivisesti alaan ja se tarjoaa paljon mahdollisuuksia palvelujen ja prosessien kehittämiseen ja tehostamiseen.

– Startup-yritykset ja globaalit IT-jättiläiset ovat huomanneet alan potentiaalin. Paljon konkreettista yhteistyötä on jo syntynyt teknologiataitajien ja kiinteistö- ja rakentamisalan tekijöiden välille, mutta vauhtia pitää meidän puoleltamme vielä kiihdyttää.

Tila on palvelu

Tila itsessään on palvelu, jonka tuottamaa arvoa voidaan lisätä taitavalla kiinteistöjohtamisella. Esimerkki tällaisesta palvelukonseptista on Jyrki Laurikaisen mukaan Technopolis, joka tarjoaa uudelleen ajateltuja toimitilapalveluja.

– Kiinteistöinvestoinnit ovat merkittäviä sijoituksia Suomeen ja kiinteistöjohtamisella luodaan alustoja kaikelle toiminnalle, Jyrki Laurikainen kiteyttää.

Next article