Etusivu » Korjausrakentaminen » Sähköautoilijat tarvitsevat hurjasti lisää latauspisteitä – Parkkisähkön konsepti helpottaa
Sponsoroitu

Sähköautoilu on kasvanut vauhdilla. Tuore tilasto kertoo, että sähkö- ja hybridiautojen kanta on kasvanut 85 prosenttia 12 kuukaudessa. Syyskuun lopussa Suomessa on ollut jo 18 000 täyssähköautoa sekä 70 000 plug-in-hybridiä ja vuoden loppuun mennessä täyssähköautojen määrän arvioitiin nousevan jopa 30 000 asti. Kasvu on mahdollistunut, koska tekniikka on kehittynyt ja lataaminen yksinkertaistunut.

 Yhdellä latauksella voi ajaa satoja kilometrejä. Yleensä kuljettaja kaipaa taukoa ennen autoa, toteaa Parkkisähkön toimitusjohtaja
Jari P. Ängeslevä.

Suomeen tarvitaan laajempi latauspisteverkosto, jotta autoilu sujuisi. Latauspisteiden määrä ei ole kasvanut samaa tahtia kuin autokanta. Arvioiden mukaan tulevaisuudessa jopa 70 prosenttia latauspisteistä on kiinteistölatauspaikkoja eli isoissa kiinteistöissä sijaitsevia pisteitä.

Parkkisähkö Oy on rakentanut sähköautojen latausvalmiuden erilaisiin kiinteistökohteisiin. Kun latausvalmius on olemassa, on latauspisteiden määrän kasvattaminen helppoa pikaliitinratkaisun avulla. Sähköautoilun kasvun esteenä on latauspisteiden määrän vähäisyys, mitä pulmaa Parkkisähkön konsepti auttaa ratkaisemaan.

– Parkkisähkö toimittaa latauspisteitä erilaisiin kohteisiin. Erityisesti kohteisiin, joissa parkkitilaa on runsaasti ja autot seisovat parkissa pidempään. Pitkän ajan latauksessa riittää huomattavasti pienempi teho kuin pikalatauksessa, sanoo Ängeslevä.

– Pienen tehon ansiosta kiinteistöjen sähkönsyöttöön ei tarvita isoja investointeja, Ängeslevä jatkaa.

Parkkisähkö tarjoaa ratkaisut myös julkisiin kohteisiin. Parkkisähkö on tehnyt yhteistyötä johtavien parkkioperaattoreiden kuten Europarkin, Finnparkin, Aimoparkin ja Autoparkin kanssa.

Hiilineutraaliuden tavoitteet edellyttävät isoa muutosta

Suomen hiilineutraaliuden tavoitteet edellyttävät, että 2030-luvulla polttomoottorien sijaan kumipyöräiset kulkisivat pääosin sähköllä. Tuolloin liikenteessä pitäisi olla 700 000 ladattavaa autoa.

– Nykyvauhdilla tavoitteeseen tullaan pääsemään ja kustannustehokkaan latausverkoston rakentaminen on ajankohtaista sekä välttämätöntä. Latausinfrastruktuurin puute on yksi suurimpia sähköautoilun rajoitteita, sanoo Ängeslevä.

Aikaisemmin kehitystä hidastivat ladattavien autojen hinnat sekä toimintasäde. Uusimpien automallien latauksilla pääsee pidemmän matkan ja hinnatkin ovat edullisempia. Jos ladattavien autojen kanta vielä seitsenkertaistuu, tarvitaan runsaasti lisää latauspaikkoja – muuten kasvulle ei ole edellytyksiä.

Maaliskuussa 2021 astui voimaan rakennusten energiatehokkuuden EU-direktiivi. Tämä velvoittaa, että uusiin rakennuksiin on tuotava latausvalmius kaikille parkkipaikoille. Latausvalmius tarkoittaa sitä, että latauspisteiden kaapeloinnit ja tarvittavat sähkönsyötöt ovat valmiina, vaikka latauslaitteita ei olisi asennettu jokaiselle paikalle. Kun latausvalmius on olemassa, voidaan parkkialueelle lisätä enemmän latauspisteitä tarpeen kasvaessa.

Kun kaapelointi on tehty parkkiruuduille, voidaan latauspiste ottaa käyttöön pikaliittimen ansiosta muutamassa minuutissa. Asiakas voi joko ostaa latauslaitteen tai vuokrata sen, jolloin laitteesta maksetaan kulutetun sähkön lisäksi. Edullisimmillaan latauslaitteiden kuukausihinnat ovat 15 euroa.

Parkkisähköllä on sopimuksia Suomen johtavien rakennusyhtiöiden kanssa. Esimerkiksi Bonavan uusiin kohteisiin tulee Parkkisähkön kaapelointijärjestelmä. Rakennuttajat ja urakoitsijat ovat huomanneet, että tämä on toimiva ja vaivaton ratkaisu. Parkkisähkön kaapelointijärjestelmä täyttää EU-direktiivin vaatimukset.

Suomessa on ainutlaatuinen mahdollisuus latausvalmiuden kehitysloikkaan, kun noin 1,5 miljoonalla parkkipaikalla on jo sähkönsyöttö valmiina lämpötolpissa.

– Tämä on etu muihin maihin verrattuna. Suomesta voi tulla kiinteistölatauksen johtava maa, sanoo Ängeslevä.

Johtava sähköautojen
latausjärjestelmä

Next article