Etusivu » Rakennuttaminen » Kiinteistön omistaja: ”Kaiken kattava älyvesipalvelu kannattaa”
Sponsored
Kaupallinen yhteistyö:

Paljonko VertoPro tuottaa?

Tarua: Kulutuksen mukainen vesilaskutus on hankalaa ja hallintokulut vievät voitot.

Totta: VertoPro poistaa kaikki vesilaskutukseen liittyvät hallintokulut ja tuottaa aina.

Näinhän se monesti menee: vesilaskutus asuinpinta-alan tai pääluvun mukaan, vaikka taloyhtiössä olisi huoneistokohtaiset vesimittarit. Perusteluna raha. Kuvitelma siitä, että kulutuksen mukainen laskutus on aina vaivalloista ja hallintokulut syövät saavutettavissa olevat voitot.

Uskomus on virheellinen.

– Tuotto on omissa käsissä. Millaisen vedenmittausjärjestelmän valitsee, kuinka pitkälle vietyä sen teknologia on ja mitä palveluita tuottajalla on tarjota, luettelee vedenkulutustiedon asiantuntija Merja Lindell Vertolta.

Verto-kotien asukkaat tienaavat miljoonia

Reaaliaikainen mittaus ja kulutuksen mukainen vesilaskutus laskevat tutkitusti Verto-kotien vedenkulutusta kolmanneksella. Rahaksi käännettynä se tarkoittaa vuosittain kahdenkymmenen miljoonan euron säästöä. Setelitukkua, joka päätyy lyhentämättömänä asukkaiden pussiin.

– Kulutuksen mukainen vesilaskutus on myös asukkaiden etu, koska silloin laskun suuruus on omissa käsissä, Lindell sanoo.

Nykyaikaisen kerrostalon energiasta lähes puolet kuluu veden lämmitykseen, joten viisas vedenkäyttö hyödyttää samalla taloyhtiötä.

Paljonko VertoPro tuottaa kiinteistön omistajille?

VertoPro-palvelu kattaa kaiken vesilaskutukseen liittyvän: vedenmittauksen, laitteiden huollon, järjestelmän ylläpidon, asiakaspalvelun, laskutuksen, maksuvalvonnan ja perinnän.

– VertoPro poistaa vesilaskutukseen liittyvät hallintokulut tyystin, Lindell alleviivaa.

VertoPro tuottaa aina. Palvelumaksu on asuntokohtainen, joten sen tuotto vaihtelee huoneiston pääluvun mukaan.

– Esimerkkilaskelmassa yhden hengen huoneiston kuukausituotto on kaksi ja puoli euroa nelihenkisen perheen tuodessa voittoa lähes kolmekymmentä euroa joka kuukausi, Lindell summaa tämän artikkelin pääkuvan. 

Isännöitsijä: Maksimoi tuottava työaikasi

Sadat isännöintitoimistossa työskentelevät ammattilaiset kertoivat, mitkä vesilaskutukseen liittyvät työt he kokevat epämiellyttäviksi ja aikaa vievimmiksi.

Suomen johtava vedenkulutustiedon asiantuntija Verto kysyi ja isännöinnin ammattilaiset vastasivat: asiakaspalvelu on aikaa vievin ja vaivalloisin vesilaskutukseen liittyvä työtehtävä.

”Ihmiset epäilevät mittarilukemiaan”, vastaa yksi. ”Ikävintä on väitellä asukkaan kanssa”, sanoo toinen. Kolmas kertoo, että laadukas asiakaspalvelu on tärkeää, mutta vie valtavasti aikaa. Ja niinhän se on: puhelimessa ja näppäimistön ääressä kuluu työaikaa, jonka voisi käyttää tuottavaan tekemiseen.

Yhteydenpito huoltoyhtiöön, taloyhtiöiden tiedottaminen ja vesilaskutus saivat kyselyyn vastanneilta tasaista kannatusta, mutta toiseksi epämiellyttävin ja aikaa vievin työtehtävä vedenmittauksen ja laskutuksen ympärillä on isännöitsijöiden mukaan maksuvalvonta: ”Työtavoissa olisi sisäisesti paljon kehittämistä”.

Mittaus, laitteiston huolto, järjestelmän ylläpito, asiakaspalvelu, laskutus, maksuvalvonta ja perintä – VertoPro-palvelu poistaa isännöitsijän pöydältä kaiken vesilaskutukseen liittyvän ja vapauttaa maksimoimaan tuottavan työajan.

Lue lisää VertoPro -palvelusta ja sen tuottopotentiaalista: verto.fi/vertopro

Sivulta löydät myös asukkaille ja osakkaille tarkoitetun materiaalin, jota voit jakaa vapaasti taloyhtiöissäsi.

Next article