Etusivu » Taloyhtiö » Latauspiste taloyhtiöön? Asiantuntijalta faktatietoa päätöksentekoon
Sponsoroitu

Mikko Jaatinen

toimitusjohtaja, Sähkö ja Tele Oy

Sami Ruuska

projektipäällikkä, Sähkö ja Tele Oy

Taloyhtiöiden kiinnostus sähkö- ja hybridiautojen latauspisteitä kohtaan on kovassa nousussa.

– Latauspisteet ovat olleet suosittu aihe kevään yhtiökokouksissa, toteaa Jyväskylän Sähkö ja Tele Oy:n toimitusjohtaja Mikko Jaatinen.

Yritys tarjoaa latauspisteiden urakoinnin koko prosessin ennakkokartoituksesta latauspisteiden rakentamiseen ja käyttöönottoon.

Syy kiinnostuksen lisääntymiseen on sähkö- ja hybridiautojen määrän kova kasvu.

– Näitä autoja on vihdoin saatu kaikkiin autotyyppeihin, ja tarjooman lisääntyminen on lisännyt myös kysyntää. Pullonkaulana ollut latauspisteiden vähyys hidasti sähkö- ja hybridiautojen hankintaa, mutta nyt painetta pisteiden rakentamiseen on runsaasti.

Jaatisen mukaan sähkö- ja hybridiautot edellyttävät ajattelutavan muutosta. Bensakäyttöiset autot tankataan kun tankki alkaa tyhjentyä, mutta sähköautoja kannattaa tankata siten, että ”tankki on aina täynnä”. Siksikin on tärkeää, että latauspisteet ovat lähellä lähtöpaikkaa eli kotia.

Taloyhtiöiden päätöksenteko haasteena

Monissa taloyhtiöissä on otettu aikalisää latauspisteiden rakentamisen kanssa ja haluttu ensin katsoa, millä tavalla sähköautojen ensimmäinen aalto menee ohi.

– Nyt tilanne on selvästi muuttumassa, toteaa Jaatinen.

Taloyhtiöissä päätöstenteossa on otettava huomioon osakkaiden tasavertainen kohtelu, erilaiset tilanteet ja tarpeet. Kaikki osakkaat eivät tarvitse latauspistettä.

– Tueksi kannattaa hankkia vedenpitävää tietoa, toteaa projektipäällikkö Sami Ruuska.

– Kartoituskäynnillä selvitämme muun muassa sähkökeskuksen kapasiteetin ja ominaisuudet sekä kaapeloinnin tarpeen. Kartoitusraportissa kerromme, mitä nykyisellä kapasiteetilla saa ja annamme suositukset jatkotoimenpiteistä.

Mikäli osakas omistaa autopaikan, taloyhtiö kustantaa usein perusinfran, jolloin osakkalle jää varsinaisen latauspisteen kustannukset. Urakkaan on saatavilla tukea ARAlta. Tuki on 35–50 % työn lopullisesta arvosta, maksimissaan 90 000 euroa.

– Latauspisteiden rakentamiseen vaikuttavat asiat kannattaa kartoittaa ajoissa. Kokeneelta sähköurkoitsijalta saa faktatietoa, jolloin päätöksenteko
ei perustu arvailuun, toteaa Jaatinen.

Tarvitsetko kartoitusta sähköauton latauspisteitä varten?

Next article