Keskuskauppakamarin tutkimuksen mukaan lähes 60 prosenttia yrityksistä näkee ilmastotoimet välttämättöminä kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. 40 prosenttia teollisuusyrityksistä kehittää tuotteita ja palveluita, jotka auttavat asiakkaita päästövähennyksissä. Paine vähennyksiin tulee asiakkailta.
– Uudet vaatimukset niin EU-tasolta kuin asiakkailtakin tulevat olemaan oikeasti kovia. Koska kiinteistöt vievät leijonanosan Suomen energiankäytöstä, siihen puuttuminen on helpoin tapa säästää kustannuksia ja parantaa omaa positiota tulevaisuuden kilpailussa, toteaa Lemkem Oy:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Jouni Lautiainen.
Yksi kannattavimmista investoinneista, jonka kiinteistönomistaja voi vuonna 2023 tehdä, on oma aurinkovoimala. Energiansäästön lisäksi se tuottaa EU-taksonomian ja tulevan energiatehokkuusdirektiivin mukaisia CO2-päästövähennyksiä.
– Ledisiirtymä on kaikilla edessä syksyllä, sillä loisteputket ja pienoisloistelamput katoavat EU-markkinoilta elokuun loppuun mennessä. Vähentämällä valaistuksen energiankulutusta ja käyttämällä aurinkovoimaa yritys vähentää suoraan hiilidioksidipäästöjään sekä energiakustannuksiaan. Kompensaatiot tulisi unohtaa kunnes kaikki yrityksen toiminnalle kannattavat ja tuottavat investoinnit on tehty, Lautiainen painottaa.
Sijoitetun pääoman tuotto yli 20 prosenttia
Laadukkaasti suomalaisella insinöörityöllä suunniteltu ja toteutettu voimala palvelee kiinteistöä vuosikymmeniä.
– Yrityksen katolla olevan 130 kappaleen 420 W aurinkopaneelin voimalan takaisinmaksuaika Business Finlandin 15 prosentin energiatuella on neljä vuotta ja sijoitetun pääoman tuotto 23,5 prosenttia. CO2-vähennys on lähes 30 000 kiloa, mikä vastaa 115 000 kilometrin ajoa autolla, kertoo Lemkem Energiaprojektien johtaja Jyri Kelin.
– Mitä suurempi voimala on, suhteellisesti sitä pienempi on hinta ja tehokkaammat säästöt. Investointi parantaa myös yrityksen kilpailuasemaa. Valaistus ja aurinkovoima ovatkin helpoimmat tavat investoida vastuullisuuteen, Kelin muistuttaa.