Etusivu » Taloyhtiö » Hissien älykäs huolto tuo helpotusta ja toimintavarmuutta taloyhtiön arkeen
Sponsoroitu

Hissit ovat tärkeä osa kerrostaloasukkaan arkea – sen huomaa viimeistään kantaessaan viikonloppuostoksia kotiovelle. Näin tuumii KONE hissit Oy:n kunnossapitoliiketoiminnan johtaja Anna Tiri.

– Ennen hissien kunto tarkistettiin siten, että asentaja teki tarkistukset huollon yhteydessä tai asukas ilmoitti huollon tarpeesta. Huoltojen välillä meillä ei ollut näkymää siihen, miten hissi voi. Nyt kun käytettävissä on sensoriikkaa ja älytekniikkaa, voimme seurata hissin kuntoa reaaliajassa. Jos vikaantumista ennakoivia oireita ilmaantuu, voimme mennä paikan päälle tarkistamaan tilanteen. Kenenkään ei tarvitse soittaa meille eivätkä käyttäjät huomaa virheitä lainkaan, Tiri kertoo.

– Toinen kiinteistöhuollon haaste on ollut hahmottaa, milloin hissi pitäisi korjata tai uusia. Hisseihin liittyvien tulevien kulujen budjetointi on ollut vaikeaa. Nyt me yhdistämme asiantuntijoidemme osaamisen ja tekoälyn. Kerran vuodessa huoltajamme käy hissin läpi, ottaa valokuvat kuluneista kohdista ja tutkii, miten komponentit ovat kuluneet. Analytiikan, kuten käyttömäärän perusteella voimme kertoa, mitkä osat ovat vaarassa kulua tai vikaantua. Asentajat, analytiikka ja tekoäly yhdessä ovat tuoneet hienoja tuloksia alan toimintaan. Suunnittelu on nyt aiempaa ennakoivampaa ja läpinäkyvämpää.

Älytoimintoja voidaan Tirin mukaan rakentaa kaiken ikäisiin Koneen ja muidenkin valmistajien hisseihin, eikä niiden asentaminen edellytä koko hissin uusimista.

Hissien älykkään huollon edut:

• Vikatilanteet vähenevät merkittävästi, koska etävalvonta tunnistaa ennalta hissin huoltotarpeet.
• Saat ennakoitavuutta budjetointiin, kun hissistä kerätty data helpottaa korjausten ja remonttien suunnittelua.
• Laitteiden käyttöikä pitenee oikea-aikaisten korjausten ansiosta.

Next article