Aula Researchin yrityspäättäjille teettämässä markkinatutkimuksessa kysyttiin keväällä 2021, onko suomalaisuudesta hyötyä B2B-liiketoiminnassa tai kansainvälisillä markkinoilla.
– Suomalaiset yritykset käyttävät vuosittain 190 miljardia euroa erilaisiin hankintoihin siivouspalveluista leasing-autoihin. Sillä, mihin ostot suunnataan, on merkitystä niin työllisyydelle kuin yritysten kilpailukyvyllekin. Jos yritys hankkii kuukaudessa kymmenellä eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, tarkoittaa se vuositasolla kymmentätuhatta työpaikkaa, painottaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
60 prosenttia yrityspäättäjistä ostaa mielellään suomalaista, jos tarjottava tuote tai palvelu on kilpailukykyinen. Kotimaisuus vaikuttaa ostopäätöksiin erityisesti sote-toimialalla, rakentamisessa ja infrassa sekä palveluissa.
– Mutta kaupanteossa on sekä hinnan että laadun oltava kohdallaan, Lausala jatkaa.
Hyvä kumppani löytyy läheltä
Suomessa yritysten toiminta on avointa. Siitä pitävät huolen paitsi kulttuuri, se että suomalaisen sanaan voi luottaa, myös internet. Yritykset eivät halua mainetta huonosti hoidetuista töistä. Toisaalta some on tehokas markkinointiväline.
– Läpinäkyvyys ja vastuullisuus ovat suomalaisten yritysten vahvuuksia. Päättäjät ja tekijät löytyvät läheltä, huollot, tilaukset ja reklamaatiot hoituvat nopeasti suomen kielellä. Suomalaiset tuotteet ja palvelut koetaan vastuullisiksi ja laadukkaiksi. Se, mitä on luvattu ja mistä on sovittu, ymmärretään samalla lailla. Nopeus ja luotettavuus kompensoivat mahdollisesti korkeampaa hintaa, kertoo Lausala.
Toinen lähituotantoa suosiva megatrendi, niin tuotteissa kuin palveluissakin, on ympäristötietoisuus. Kuljetukset ovat iso osa tuotteen hiilijalanjälkeä.