Skip to main content
Etusivu » Taloyhtiö » Faktaa vai Fiktiota – DNA Apuri vastaa taloyhtiönetin ja älylämmityksen kysymyksiin
Sponsoroitu

1. Älytermostaatin käyttö on vaikeaa ja vaatii ammattilaisen osaamisen

– Fiktiota.

Älytermostaatin käyttö sujuu kirjaimellisesti ”käden käänteessä”. DNA:n älylämmityspalvelu Wattinen sisältää toki paljon tekniikkaa, mutta käyttäjältä se vaatii vain pienen termostaatin kädenpyöräytyksen. Termostaatin ulkokehää pyöräyttämällä säädetään lämmitystä isommalle tai pienemmälle ja samalla digitaalinen numeronäyttö kertoo toivotun asteluvun, kuten 21°. Älytermostaattia voi myös säätää halutessaan mobiilisovelluksella. Tekoälyä, sääennusteitä ja kiinteistön termodynamiikan tuntemusta hyödyntävä palvelu toimii automaattisesti taustalla ja toteuttaa toivotut olosuhteet.  

2. Helpoin keino leikata lämmityskuluja kerrostalossa on hommata taloyhtiöön älylämmitys

– Faktaa.

Iso energiaremontti ei ole mikään helppo projekti. Sen sijaan älylämmityksen saa käyttöön nopeasti, edullisesti ja ilman häiriötä taloyhtiön arkeen. Tilojen ylilämmittäminen saadaan kuriin, lämmityksen säätö tarkentuu, venttiilien epätasapainoisuus vähenee automatiikan avulla ja kulutuspiikit tasoittuvat. Asukkaat voivat itse vaikuttaa säästöihin laskemalla lämpötilaa mm. silloin, kun asunto on tyhjillään pidempään. Yöpudotukset puolestaan parantavat asukkaiden unta samalla kun energiaa säästyy mukavuudesta tinkimättä.

Lataa maksuton Lämmityksen ABC -opas taloyhtiöpäättäjille kerrostaloissa

3. Taloyhtiön päättäjien on oltava ajan tasalla sisäverkon kunnosta ja sen vaikutuksista taloyhtiöön

– Faktaa & Fiktiota.

Taloyhtiön tietoliikenteen sisäverkon kunto vaikuttaa merkittävästi netin toimintaan kiinteistössä ja samalla asumismukavuuteen. Suurimmalla osalla taloyhtiön asukkaista on jo käytössä nopeita nettiyhteyksiä hyödyntäviä palveluja kuten suoratoistopalvelut esim. Netflix, IPTV eli ”netti-tv” ja monet pilvipalvelut. Vastuu tietoliikenneverkoista on taloyhtiöllä itsellään. Taloyhtiön päättäjien tulisikin olla selvillä sisäverkon kunnosta ja laajakaistavaatimuksista. Jos aihe tuntuu hankalalta, kysy apua! DNA:n taloyhtiömyynnin paikalliset asiantuntijat auttavat taloyhtiöitä kaikissa tietoliikenne- ja kaapelitelevisioasioissa. Yhteyshenkilösi löydät: dna.fi/taloyhtiöt.

4. Kun puhelinsisäverkko jää riittämättömäksi, kärsii koko taloyhtiö hitaasta nettiyhteydestä

Faktaa.

Taloyhtiöissä käytetään kiinteistön sisäisiä viestintäverkkoja televisio-ohjelmien ja kiinteiden laajakaistapalvelujen välittämiseen. Lähivuosina vanha puhelinsisäjohtoverkko käy riittämättömäksi koska kaapeloinnit ja käytetyt tarvikkeet tulevat käyttöikänsä päähän. Yleiskaapelointeja aloitettiin tekemään taloyhtiöissä 2000-luvun alkupuolella, ja tätä vanhemmissa kiinteistöissä on vielä runsaasti perinteistä puhelinjohtoverkkoa.

5. Jos talossa on jo DNA Netti taloyhtiösopimuksella, sitä ei voi selvittää mistään

– Fiktiota.

Muutitko juuri uuteen asuntoon, ja pohdit, onko käytössäsi DNA Netti taloyhtiösopimuksella? Taloyhtiösopimuksen ansioista kotisi palveluihin sisältyy aina DNA Netti perusnopeudella ja kaapelitelevisio. Saat helposti selvitettyä löytyvätkö nämä palvelut asunnostasi seuraavasti: 

1. Tarkista asia netistä dna.fi/tlk tai asiakaspalvelusta puh. 044 144 044.

2. Jos taloyhtiöllä on DNA Netistä sopimus, valitse haluamasi netin nopeus eli perusnopeus tai sopimushintainen lisänopeus.

DNA Taloyhtiöpalvelu 

DNA:n Taloyhtiöpalvelu on erityisesti isännöitsijälle ja taloyhtiöiden hallituksille suunnattu kanava, joka auttaa kaikissa taloyhtiöiden netti-  ja tv-asioissa.

DNA Apuri 

DNA:n taloyhtiöasukkaita palvelee DNA Apuri puhelimessa, chatissa sekä tarvittaessa videoyhteydellä. Soita 044 144 044 arkisin klo 8–18.

Next article