Skip to main content
Etusivu » Taloyhtiö » Näin käynnistät sähköauton latausvalmiuksien hankkimisen taloyhtiöön
Latausinfra

Näin käynnistät sähköauton latausvalmiuksien hankkimisen taloyhtiöön

latauspiste
latauspiste
Kun tarvekartoituksen ja sähköteknisen katselmuksen tiedot yhdistetään, saadaan kokonaiskuva tilanteesta ja lähtökohta sille, mitä eri vaihtoehtoja voidaan harkita. Kuva: Pexels

Petri Pylsy

johtava asiantuntija, Kiinteistöliitto

– Sähköauton latauspisteiden hankkiminen taloyhtiöiden kiinteistöihin kannattaa käynnistää tarveselvityksellä ja sähköinfran teknisellä kartoituksella, kertoo Kiinteistöliiton Petri Pylsy.

Sähköautojen latausjärjestelmän hankkiminen on pohdinnan alla lukuisissa taloyhtiöissä. Kiinteistöliiton johtavalla asiantuntijalla Petri Pylsyllä on selkeä näkemys siitä, mistä sähköautojen latausratkaisujen hankinta on viisainta aloittaa.

– Ensin kannattaa tehdä tarveselvitys. Siinä kartoitetaan, onko osakkailla tiedossa lähitulevaisuudessa tarvetta latauspisteille ja kuinka usein he lataisivat autoaan. Näin saadaan näkemys siitä, kuinka monta latauspaikkaa tarvitaan ja kuinka ahkerassa käytössä ne tulevat olemaan.

Samalla tarvitaan kiinteistön latauspisteiden sähköteknisen tarpeen katselmus. On selvitettävä, millainen sähköinfra kiinteistössä on sähköpääkeskuksesta autopaikoille saakka, tarvitaanko kaapelointeja ja kuinka suuriin sulakekokoihin on tarvetta. Tässä Pylsy suosittelee vahvasti ammattilaisten puoleen kääntymistä. Kustannuksiltaan tämä on 500–1000 euron välillä.

– Kun tarvekartoituksen ja sähköteknisen katselmuksen tiedot yhdistetään, saadaan kokonaiskuva tilanteesta ja lähtökohta sille, mitä eri vaihtoehtoja voidaan harkita. Kun käytössä on tarkat tiedot, päätösten teko on helpompaa ja vankalla pohjalla, Pylsy sanoo.

Hän muistuttaa myös sähköturvallisuuden merkityksestä.

– Joskus nykyinen sähköinfra mahdollistaa kevyen ratkaisun, jossa esimerkiksi vaihdetaan vain lämpötolpan pää. Olemassa olevasta pistorasiasta ei kuitenkaan saa tehdä väliaikaista latauspistettä, ellei ole varmistettu asennusten soveltuvuus. Kiinteistövakuutus yleensä edellyttää, että sähköjärjestelmän soveltuvuus on todistetusti tarkistettu sähköalan asiantuntijan toimesta.

ARA myöntää tukea sähköauton latauspisteille kiinteistöihin, mutta tukirahat alkavat olla lopussa tältä vuodelta. Pylsy kuitenkin tietää, että jos EU:n elvytyspaketti hyväksytään, valtio on budjetoinut lisämäärärahaa tähän tarkoitukseen vielä tälle vuodelle. Hän uskoo ARAn tuen jatkuvan myös tulevaisuudessa.

Lisätietoa: ara.fi

Next article