Etusivu » Taloyhtiö » Tulevaisuuden kulutusjoustoihin varaudutaan sähköautojen latausinfralla
Latausinfra

Tulevaisuuden kulutusjoustoihin varaudutaan sähköautojen latausinfralla

latausinfra
latausinfra
Taloyhtiöissä ei usein tulla ajatelleeksi, että sähköautojen akut voivat olla tärkeä osa kulutusjoustoa. Kuva: Unsplash

Henkilöliikenteen muuttaminen nollapäästöiseksi ei ole ohimenevä vaihe ja sen pohja rakennetaan nyt. Valmistuvan latausinfrastruktuurin sähkötekninen käyttöikä on 30–50 vuotta. 

Ilmastotalkoiden ohella valtion toimintaa ohjaa EU:n sähkömarkkinadirektiivi. Se määrää esimerkiksi, että kulutusjoustomahdollisuudet on tuotava kuluttajien ja yhteisöjen käyttöön.

Taloyhtiöissä ei usein tulla ajatelleeksi, että sähköautojen akut voivat olla tärkeä osa kulutusjoustoa. Esimerkiksi omakotitalo pyörii kesällä helposti kolme vuorokautta yhdestä sähköauton akusta puretulla sähköllä.

– Kaksisuuntainen sähkönsiirto vaatii kolmivaiheiset kaapelit. Hitaaseen lataukseen soveltuvat kaapelit eivät sovellu parhaiten kulutusjouston hyödyntämiseen, ylitarkastaja ja latausinfra-avustusten tuotevastaava Kari Lappalainen korostaa.

Latausinfra-avustuksien myöntäminen jatkuu vuosina 2022–23

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on jakanut 13 miljoonaa euroa sähköautojen latausinfra-avustuksina. Vuoden viimeiseltä neljännekseltä hakemukset siirtyvät ensi vuodelle, jolloin jaossa on 8,5 miljoonaa euroa.

– Hakijoiden on hyvä tietää, että avustuksen ehtoihin tulee muutoksia. ARA julkistaa ne 29.9. pidettävässä avoimessa webinaarissa, Lappalainen sanoo.

Vain ehdot täyttävät avustushakemukset käsitellään

Hakemusten käsittelyaika on 3–4 kuukautta. Prosessia hidastaa se, että lähes jokaisesta hakemuksesta puuttuu jokin vaadituista liitedokumenteista.

– Tyypillisimmin joudumme pyytämään hakijalta taloyhtiön hyväksymän tarjouksen ja toteutettavan järjestelmän kuvauksen. Tämä hukkaa kaikkien aikaa, Lappalainen harmittelee.

Hankkeen lopputuloksena pitää olla helposti käyttöönotettava sähkönsyöttö, eli pelkkä Latauspistelain (733/2020) vaatimusten täyttäminen ei riitä.

– Autopaikoille pitää olla vedettynä sähkökaapelit tai -kisko. Olennaista on valmiusaste, Lappalainen selittää.

Työt saa aloittaa jo ennen hakemuksen lähettämistä. Hakemus pitää olla toimitettuna ARA:an, ennen kuin työt ovat valmiit ja hyväksytysti vastaanotettu.

– Kirjaa hakemukseen mahdolliset lisäkustannuksetkin. Emme myönnä avustuksia takautuvasti, joten yllätykset saa avustuksen piiriin vain oikaisunhakuaikana, Lappalainen muistuttaa. 

Next article