Etusivu » Taloyhtiö » Asumisen rahoittamis- ja kehittämiskeskus: ”Jaossa 40 miljoonaa euroa”
Taloyhtiö

Asumisen rahoittamis- ja kehittämiskeskus: ”Jaossa 40 miljoonaa euroa”

taloyhtio-rakentaminen-asumisen-rahoittamis-ja-kehittamiskeskus-ara
taloyhtio-rakentaminen-asumisen-rahoittamis-ja-kehittamiskeskus-ara
Kuva: Pexels

Kesäkuun lisätalousarviossa hallitus kaksinkertaisti Asumisen rahoittamis- ja kehittämiskeskuksen (ARA) energia-avustusten valtuutuksen. Tänä vuonna jaossa on 40 miljoonaa euroa.

– Haettavana on sama summa myös vuosina 2021–2022. Nyt taloyhtiöissä kannattaakin tehdä päätökset remonteista, avustuksista vastaava ylitarkastaja Johanna Heikkilä sanoo.

Monissa rivitaloissa pohditaan siirtymistä pois öljylämmityksestä tai taloyhtiö haluaa säätää ilmastoinnin ja jäähdytyksen järjestelmät vastaamaan paremmin kuumiin jaksoihin.

Tukea saa, kunhan rakennuksen energiankulutus alenee riittävästi.

– Niin lämmitysjärjestelmän muutokset kuin suunnittelun, E-lukulaskelmien ja uuden energiatodistuksen kulut ovat avustuksen piirissä. Tukea saa, kunhan rakennuksen energiankulutus alenee riittävästi, Heikkilä kertoo.

Energiajärjestelmien päivitys nostaa taloyhtiön arvoa

– Tarvitsette hakemukseen taloyhtiön hankepäätöksen. Kun olette miettineet ratkaisut ammattilaisen kanssa, on aika teettää laskelma sekä talon rakentamisvuoden E-luvusta että remontin vaikutuksesta siihen. Hakemuksessa alenema on osoitettava, Heikkilä korostaa.

Jos alenema on 32 prosenttia, avustus on 4000 euroa asuinhuoneistoa kohti ja jos parannukset vievät nollaenergiatasolle, tuki nousee 6000 euroon. Avustus on kuitenkin enintään puolet hyväksytyistä kustannuksista.

ARA tukee sähköautojen latauspisteiden rakentamista

Henkilöliikenteen sähköistäminen on osa liikenteen ympäristökuormituksen vähentämistä ja siksi valtio tukee sitä ARA:n avustuksilla.

– Sähköautojen latausinfra ei ole valmis ja monet taloyhtiöt ovat kiinnostuneita rakentamaan kotilatausinfraa, ylitarkastaja Kari Lappalainen sanoo.

Voiko lohkolämmittimien lataustolppia käyttää?

Vanhoissa tolpissa johtimet ja sähkönsyöttö on mitoitettu niin matalalle, ettei teho riitä sähköauton lataamiseen.

– Moottorilämmitin vie 0,5 kilowattia ja sähköautot ottavat vähintään 1,5 kilowattia. Minimitehollakin sähköauton lataus aiheuttaa pitkäkestoisen kuormituksen yksittäiseen latauspisteeseen, Lappalainen painottaa.

”Latauslaite ei ole pakollinen”

Hallitus nosti rakennuskustannusten avustusta 10 prosenttia aiemmasta. Tänä vuonna ARA on jakanut jo 2,73 miljoonaa euroa. Uusi perusavustus on 45 prosenttia rakennuskustannuksista, mutta jos puolella autopaikoista on latausteho vähintään 11 kilowattia, tukea saa 55 prosenttia.

– Tehdyt muutostyöt ja sähköjärjestelmän vahvistus ovat olennaisia. Käytännössä riittää, että sähköjohdot on vedetty autopaikoille, Lappalainen kiteyttää.

Next article